Över näktergalens golv..

Har jag gått !
Jag har precis kommit hem efter fyra dagar med mamma och pappa i Kyoto, de kom och hälsade på mig så vi tog en liten tripp dit !
Så här fina blev vi när vi tog purikura, men jag får ju säga till deras försvar att de inte kan japanska, så de förstod väl inte när det räknades ner till bildtagningen, haha ..
Jag skrev btw fel på kanjit för japan .... INTE okej.
Vi har varit på Ginkakuji och Kinkakuji, och Nijio castle, gått filosofens promenad, plus ett x antal random tempel vi hittade längs vägen, haha.
MEN, smart som jag är så glömde jag min kamera, suck !
Så jag måste vänta på att få bilderna av pappa, tills dess så;
håll till godo med mina oh so crappy mobilbilder ~
Guldtemplet ! ( Kinkakuji ) Rätt awesome ändå ..
Några elever från Hokkaido var där på skolresa, och jag frågade om jag fick ta bild på dem, och då blev de helt till sig för att jag pratade japanska, så deras klass kom fram till mig två gånger och ville ta bild med mig, haha, jättekul.
Önskebrunnar fanns det också ..
Och små tjejer i kimono som var så söta att jag höll på att dö.
Den här tjejen var jag TVUNGEN att ha en bild med, jag dog.
Tyvärr ser man inte hennes superfina frisyr på den här bilden.
Annars, en liten kul grej som hände var när vi åkte taxi.
Först så visade pappa på kartan att vi skulle till Nijio slottet, och jag pratade inte, men sedan så vart det en byggnad som mamma ville att jag skulle fråga vad det var för något, så jag slängde ur mig ett;
"Kono tatemono wa nan desu ka ?" vilket betyder "Vad är det där för en byggnad ?" och taximänniskan hoppade till i sitt säte, såg sig lite oroligt över axeln och svarade;
"Ja, det där är Nijioslottet, vi är snart framme .."
Och några minuter senare vid ett rödljus så vände han sig om och sade;
"Jag var tvungen att tänka efter om det verkligen bara var utlänningar som gick in i bilen, ditt japanska uttal är det bästa jag hört från en utlänning."
Sådant gillar man, blev jätteglad ! ♥
Så, tillbaka till lilla listan;
Näktergalsgolvet var designat för att ge ifrån sig ett fågelliknande läte vid minsta belastning för att skydda den Shogun ( landshövding ) som bodde i nijioslottet.
Jag läste först om det i boken "Över näktergalens golv" som var min favoritbok i sjuan/åttan, så jag blev jätteglad över att få åka dit och se det med egna ögon, men när vi dessutom fick GÅ på det så blev jag helt lyrisk.
Det var en jättemäktig upplevelse för mig, även om ett golv kanske inte låter som det roligaste för er, haha.
Men som sagt, det kommer ett ordentligt bildspam när jag fått bilderna av pappa !
EDIT/svar till Candy; Jag vet inte om golvet lät som en näktergal, men jag kan ju säga att det lät som om det var en trehundrasjuttioelva ilskna småfåglar i rummet med alla turister som traskade runt där, haha.
Btw, tack för alla fina brev och kort jag fått hittills under året, jag vet att jag varit helt hopplös och knappt svarat på hälften av dem, men jag ska försöka att få iväg i alla fall ett brev/vykort var åt alla finisar som skickat till mig hittills.
Tack sötnosar. ♥
Så, dagens update !
Over and out ~

Kommentarer
Postat av: Candice

Åh, men LÄT golvet som en näktergal då? Jag är jättenyfiken! w

2010-11-11 @ 13:55:25
Postat av: Margareta Ponten Börjeson

Det var intressanta nyheter.Farmor.

2010-11-11 @ 14:38:39
Postat av: Margareta Ponten Börjeson

Det var intressanta nyheter.Farmor.

2010-11-11 @ 14:42:01
Postat av: Ellie

SKULLE UPPSKATTAS ETT SVAR OCH EN GÅVA. slut.

2010-11-11 @ 17:43:08
URL: http://efterapril.blogg.se/
Postat av: Himawari

älskar fortfarande purikuran med dina föräldrar xD <3



åååh, Kyoto<3 kärlek på sen staden säger jag bara. så himla mysig<3 och näktergalsgolv haha<3



Du är så sööt! och jag älskar alla små söta tjejer som springer runt i yukata! något av det gulligaste som finns <3



Haha. du vet att du kommer bli min privatlärare i Japanska när du kommer hem xD <3

2010-11-11 @ 21:05:11
Postat av: Anonym

:-) roligt! kuligt! -den fjärde familjemedlemmen

2010-11-11 @ 21:13:19
Postat av: Nana

Waaah Kyoto är ju ett MÅSTE när man åker till Japan, OCH Tokyo DD: Med alla deras trädgårdar<3

Och, haha, så söt du är på dina purikuras, värsta big eyesen O:

Puss på dig<3

2010-11-12 @ 08:54:20
Postat av: Kristin

Jag har varit vid det templet :D <3

2010-11-12 @ 22:51:55
Postat av: Elin(DuzellChan@Youtube)

Ååh vill ochså gå på det golvet :O

Älskar boken över näktergalens golv och resten av serien. Nej fyyy ska nog försöka åka dit när jag drar till japan sen >w<

2010-11-13 @ 11:59:17
URL: http://rubberduckzilla.blogg.se/
Postat av: Magda

Jag älskar den bok serien!<33 dem första vanliga böker jag lästeXD

2010-11-13 @ 15:51:27
Postat av: womeo

gud vad trevligt att du fick träffa dina föräldrar :3 btw, that temple is awesome ._.

2010-11-14 @ 12:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0