お久しぶり。*

*Det var länge sedan sist nu.
Hopphopp, såg att jag fått lite nya frågor och kommentarer, självklart svarar jag på dem så gott jag kan !
Har en annan kul grej också, och det är att jag ska tillbaka till Japan om mindre än två veckor nu med min flickvän och mina två bästa vänner.
Vet inte om någon fortfarande följer min blogg, men om det är så, och ni är intresserade av att se lite grejer från min resa och läsa vad jag skriver igen, så kasta in en kommentar så jag vet om det är värt det !
Svar till random flicka:
Hmm, jag fick mina stipendier från min skola ! ( Schillerska gymnasiet ) De hade lite olika fonder där man kunde söka, och jag sökte in med mina japanskabetyg, jag fick även pengar pga goda studieresultat.
Jag vet att man kan söka stipendier hos japanska ambassaden, men det är ganska jobbigt och svårt att få tag i all information. Men prata med din studievägledare/kurator på din skola, det är en del av deras jobb att hjälpa elever lokalisera och söka stipendier.
Svar till Patricia:
Jag var på närcon, och http://www.flickr.com/photos/narcon/6011439989/in/photostream är mycket riktigt jag och min kompis som cosplayade Fang och Vanille då ! Kul att du kände igen mig ~
Svar till Kazumii:
Okej, vi tar det här en gång för alla:
Utbyte är ju till för att du ( förhoppningsvis ) vill lära dig ett annat språk och en kultur och inte bara för att Japan är så otroligt hypat och populärt just nu. Är galet irriterad på alla som tror att de ska åka till manga/kawaii-land när de ska på utbyte till Japan, haha, hoppas verkligen att alla förstår att så är det inte.
Jag läste japanska i ett halvår och försökte suga i mig så mycket som möjligt av den undervisningen och även den undervisning som jag fick av YFU innan jag åkte ( de skickade lite material och höll en intensivkurs innan vi åkte. ) Dessutom så får man under hela sitt år i Japan ( med YFU ) japanska-övningar som kallas för kumon.
Min japanska var på en väääääldigt basic nivå innan jag åkte, jag kunde typ presentera mig och lyckas staka mig fram till det jag ville säga med hjälp av de ord jag kunde och kroppsspråk, så du får verkligen inte vara rädd för att göra bort dig eller säga fel i början för att nå dit du vill med din japanska.
Vill man, och jobbar varje dag aktivt för att bli bättre så lär man sig väldigt fort, även om man inte har någon koll alls när man åker. Dock rekommenderar jag VERKLIGEN att man ser till att plugga lite innan man åker.
Så svar nej, i de allra flesta utav fallen kommer du inte kunna prata Engelska, och kan du det, så är mitt råd: Gör det inte ändå. Vägra prata engelska, annars blir du inte bra på japanska.
Sedan var det någon som efterlyste ett inlägg med lite användbara ord och fraser på japanska, är det någon mer som är intresserad av det ? Kan ta och försöka slänga ihop det någon dag om det vore så ^^
Over and out !

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oh va kul att du ska till Japan igen! Skulle tycka det var väldigt roligt om du la ut massa bilder o förklarade mycket om Japan för jag är väldigt intresserad!

2012-03-22 @ 19:54:55
Postat av: Anonym

Vill gärna att du lägger upp fraser! :D alla möjliga!

Vad kul att du ska åka med din flickvän och vänner! Får man se bilder därifrån på din blogg sen? :)

2012-03-23 @ 21:35:37
Postat av: Anonym

Vill se bilder från din japan- resa som du är på nu :D

2012-04-01 @ 15:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0