花火 x 2 花火

titel;
Fyrverkerier x 2
Hahah, jag och Cornelia ( alias --> www.hestparymmen.blogg.se ) har satt upp en tävling att den som lämnar japan med minst blogginlägg måste köpa en tröja åt den andre.. Hmm, nu kanske jag får pli på min upptadering trots att ni är så dåliga på att kommentera, hoho !
Hur som helst, jag har äntligen fått gå och se mina älskade fyrverkerier !
Jag har älskat fyrverkerier ända sedan jag var liten, och då menar jag inte normalt som att i tycka att de är fina utan mer trycka-näsan-mot-glasrutan-och-stå-klistrad-tills-jag-ser-något-så-fort-jag-hör-ett-pangande-ljud-tycka-om-status.
Här i japan var de helt amazing, och till skillnad från oss så har de i tradition att hålla stora fyrverkerishower ( Hanabi taikai ) under sommaren och inte vid nyår.
Jag har filmat lite, och jag var också ute på japanska landsbygden i förra veckan, ( men det var ingen trevlig upplevelse, jag blir bara förbannad när jag tänker på det och vill svära högt och ljudligt på varje språk jag kan svära på, så den historian skonar jag er från ) så filmade jag superfin natur också, ska se om jag kan sätta ihop en liten video när jag har tråkigt någon gång .. Kanske kan ta ett tag men oh well. ~
Dom riktigt fina fyrverkerierna fick jag knappt några bilder av, det fanns några som var formade som svampar och grisar, men det blåste rätt mycket så det var rök i vägen och hela baletten, men här är vad jag lyckades knäppa av;
Min värdsyster tog den här med sin mobilkamera förra året, men det fanns likadana i år så ni får se den ändå ~
Här var festivalområdet ~
Gjorde mitt bästa för att fota lite, men ljuset sög och folk rörde sig så . .Ja.
Området var jättestort, och alla små vita ljus ni ser är miniaffärer som sålde allt ätbart som finns i hela japan kändes det som. ~
Sedan var jag ute med sex andra kompisar igår och skulle göra mini-hanabi.
Liknar våra tomtebloss lite men är mycket fräckare, det är som att hålla ett fyrverkeri på en pinne, jag ska ta med mig en hel hög hem, jättemysigt verkligen. ♥
Men .. Det lilla äventyret höll på att sluta rätt så illa.
Jag och Asuka åkte in till Ichinomiya ( pyttelitet ställe på landet med vacker omgivning och nära till havet .. Argh på att min kamera var urladdad .. ) och träffade Ayami, Megu och Taro-kun på plats och gick till Gasuto ( en resturang/café/servering ) och satte oss för att äta middag innan vi vi gick till stranden och tände våra hanabi.. Vid den tiden var klockan runt fem, och jag trodde att jag skulle komma hem runt åtta-tiden, så jag hade lämnat mina nycklar hemma ...
Men sedan så skulle vi vänta på två killar till.
Koda-kun tog en halvtimme på sig, men Puri-kun tog TVÅ TIMMAR på sig att ta sig till där vi var, och sedan skulle han äta också !
Så när vi lämnade Gasuto var klockan halv åtta på kvällen, och då sprang vi glatt ner till stranden bara för att inse att ingen hade någon tändare.
Med hjälp av jan-ken-pon ( sten-sax-påse ) bestämdes det att Ayami och Taro-kun skulle åka och köpa en på de två cyklarna vi hade, där rök en halvtimme till.
Sedan hade vi ett helt BERG med hanabi som vi började tända och leka med, och då glömdes snabbt tid och rum, i alla fall jag var helt trollbunden vid dessa glittrande eldpinnar. ♥
Sedan fick Asuka ont i magen, och då var det tillbaka till verkligheten.
Klockan var 12 på kvällen och sista tåget hade gått !!
Ayami ringde sin pojkvän och det bestämdes att han skulle skutsa mig och Asuka till en annan station där det fanns ett tåg.
Inga nycklar, mitt i natten, ett halvsurt sms från min värdmamma och en promenad genom kolmörka gangstergrannskapet Oami väntade lilla mörkrädda mig .. Jadu, det var ett äventyr.~
Hur som helst, min värdmamma förlät mig och skrattade bara åt mig när jag kom hem, för jag halvt hyperventillerade och hade inte långt till gråten, lol.
Pröva själva att gå hem genom mitt grannskap med mystiska tunnlar, hål i klippväggar och tempelportar som dyker upp överallt !

Nu måste jag springa iväg och göra mig i ordning inför YFU-lägret jag ska på de tre kommande dagarna.
Vi ska bla paddla kanot i en pool .. ?
Ska bli intressant att se vad mina älskade japaneser hittat på denna gången. ♥
Over and out från das halvis

Kommentarer
Postat av: c

ja hej nu får du en kommentar hejdå och jag kommer vinna.

2010-08-20 @ 02:49:58
Postat av: Margareta Pontén Börjeson

Olivia!Don´t go home that late ever again. Especiallo not alone. Promise me ! Margareta-san.

2010-08-20 @ 08:16:25
Postat av: lindaklarin

Hahaha, sååå typiskt dig xD

2010-08-20 @ 11:45:19
Postat av: Margareta Pontén Börjeson

Olivia! Jag var nog lite väl drastisk förut men jag tycker ju så mycket om dig-Minns du när vi tittade på fyrverkerier hemma hos mig eg. flera nyårsnätter . Farmor-san.

2010-08-20 @ 13:26:02
Postat av: womeo

... Om jag nånsin åker till Japan så kommer jag göra en endless lista på saker jag vill göra X.x Dom fyrverkerierna såg ju helt galna ut!! Hihii, tror nog att jag hade stått och glott i flera dagar efter dom raketerna!

x3 Guud, typical olivia att glömma tiden sådär xD<3

2010-08-20 @ 15:27:48
Postat av: Nana

Fyrverkerier..Nyår 2009-2010..Minnen det<3



Hachi, du ska inte gå mitt i natten ensam dummer! D8

2010-08-20 @ 18:20:23
Postat av: lindaklarin

btw diggar jag stark att din systers mobilkamera tar mer skillade bilder än din digitalkamera xD

2010-08-20 @ 18:54:42
Postat av: Himawari

kiiiiiiiiiiireeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiii na hanabi da!!! nihon no hanabi wa sugoii desu ne ^w^ ano ha-to wa hontou ni kawaii desu ! ~ Rindachan no kommento wa hontou desu nee xD anata no kamera wa yokunai yoo!!! system wo katte yo!! fufufu ~



nee O-ri-bi-a chaaa~n okaasan wa okkoteta yo... sore wa dame dame da! hayaku kaeta hou ga ii yo.. demo sono kowaii toki wa anata no batsu da ~ fufufu ~

2010-08-21 @ 13:01:48
Postat av: Margareta Pontén Börjeson

Det var en dlig översättning på mitt engelska inlägg. That late betyder så sent t. ex. Farmor-san.

2010-08-22 @ 08:43:14
Postat av: Peruru

KoWaI! :S Nu har du skrämt mig så jag kommer aldrig våga åka till Japanesien S: w w w det gör jag nog ändå >___________>

2010-08-25 @ 01:29:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0